söndag 7 september 2008

Vi hade i alla fall tur med regnet

En av årets begivenheter i min hemby är Husby-Fjöls Marknad. Den löpte av stapeln igår i oavbrutet regn. Jag som bor blott ett stenkast från ena änden av spektaklet kunde avläsa 25 millimeter i regnmätaren.

Det kom ändå ganska många tappra själar, många av dem hade a) paraply och b) bestämt sig för att slå mig i huvudet med dem (paraplyerna).

"Mittgatan" som egentligen är en gräsmatta påminde om delar av Woodstockfestivalen, ni vet där folk tog sats och slängde sig på magen i leran. Fast det var det inte så många som gjorde på H-F M. Och istället för Jimi Hendrix spelades "i en liten fiskehamn" med något dansband (på CD dessutom).

Efter att ha inhandlat de sedvanliga hundbajspåsarna och supersalta remmarna kom Älsklingen och jag hem, blöta som dränkta katter.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är lag på regn när det är Husbyfjöls marken! Det är en tradition lika stor som cocostopparna och lions grislotteri!

pribus sa...

Kanske du har rätt. Jag har bara varit där två gånger, den ena gången (2007) var det högsommarväder. Så i genomsnitt har vädret varit högst ordinärt.

Våra marknadstraditioner sträcker sig till inköp av salta remmar och skitpåsar. Och regn då kanske.