torsdag 4 september 2008

Fartkameror är grejer det

Tolka det inte som att jag är emot fartkameror som princip, för det är jag inte. Jag är i grunden positiv till all övervakning i trafiken. Så tyckte jag inte förr i tiden, men jag antar att jag har blivit något lite klokare med åren.

Tillbaka till kamerorna. En av de få negativa synpunkterna jag har är att placeringen av kamerorna verkar ha skett med pilkastning på kartan. I de här trakterna finns det gott om 90-väg som har tillfälliga nedsättningar till 70. Då tror vän av ordning att kamerorna ställs på de knixiga 70-sträckorna. Felfelfelfel... de står oftast på 90-sträckorna, mitt på någon raksträcka, där man annars kunde ha kört om någon annan trafikant som man tycker ligger i vägen.

Av någon anledning sitter det också en tydlig skylt 100 meter innan kameran som upplyser om att man bör kamma till sig.

Om man någon gång har kontrollerat bilens hastighetsmätare med GPS så vet man att alla moderna bilar har glädjemätare. Det finns bestämmelser om sånt. Kör man i 70 enligt hastighetsmätaren så kanske det motsvarar 65 i verkligheten. De som inte känner till detta och samtidigt inte vill vara med på bild brukar då sakta ner till 65 på mätaren för säkerhets skull när de passerar en kamera på 70-väg. Vi som är bekanta med våra hastighetsmätare vet då att vi kör i ungefär 58 km/h! Det kan kännas lite smått irriterande att veta detta när man har planerat fel och verkligen skulle behöva köra i 70 för att hinna fram i tid.

Det finns en tragikomisk dimension också, de bilister som tar kameraövervakningen som ett personligt påhopp. Man ser dem i debatten emellanåt där de ställer fortkörning mot mord och våldtäkt och sjuka åldringar. De tycks också tro att staten blir rik på böterna. Det tror inte jag. De förorättade känner man igen ute i trafiken också. De brukar köra om strax innan kameran, bromsa kraftigt, passera kameran och sedan gasa på för kung och fosterland, för att hämnas på Vägverket får man anta. De har bråttom hem för att kunna skriva arga insändare om att kamerorna är skadliga för miljön eftersom trafikrytmen blir så ryckig!
Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer: