tisdag 9 september 2008

FANatiker

Glöm USA:s religiösa höger och talibanerna i Afghanistan. Glöm ortodoxa judar och stendyrkare i Afrika.

De riktigt hängivna tillbedjarna har sin egen sekt, exempel här. Nu kommer den till jorden, hur ska den se ut, iPoden? Finns Steve Jobs?

Själv kan jag fortfarande inte tänka mig att köpa Apples produkter efter mina erfarenheter av Mac för sisådär 15 år sedan, som avskräcker för resten av livet (vadå, jag långsint?). Men företaget har skärpt sig och levererar faktiskt produkter som de inte behöver skämmas för nuförtiden (jo, iTunes förstås).

Det som fascinerar mig är dock fortfarande de rabiata anhängarna som inte på den minsta punkt kan gå med på att eventuella brister kan finnas i produkterna. Jag brukar roa mig med att läsa de ändlösa debatterna när någon har hittat en bug i iPhone eller när virusskydd kommer på tal. Som i alla religionskrig presenteras en salig röra av upprörda känslor, fakta (riktiga eller påhittade), bortförklaringar och önsketänkande, från båda sidor. På andra sidan i striden står förstås de som gillar Microsofts produkter (det kan man tydligen också göra), eller Linuxförespråkarna. Men Äppelfolket är nästan alltid de som blir mest agiterade i debatten.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ännu värre fanatiker är de som ständigt måste klaga på andras val av produkter....

pribus sa...

Ja, det håller jag med om. Så det gör väl varken du eller jag? Det jag skriver handlar mer om märkestrogenhet intill döden.