onsdag 6 maj 2009

TV-bild? Var god dröj...

När man har Telias digital-TV får man verkligen känna av hur lokala nyheter prioriteras. Första året låg Östnytt på en alldeles egen kanal, en kanal som inte ingick i programlistan, så det gick inte att spela in nyheterna om man ville det. Sista nio månaderna, eller så, har Östnytt fått komma in i finrummet till resten av SVT.

Men normalt har det tagit 30-60 sekunder av tystnad och svart bild innan sändningen har kommit igång. Man har alltså inte fått se rubrikerna i början.

Sista dagarna har Telia tagit det hela till nya höjder. Efter regionala nyheterna startar digitalboxen om sig! Vissa gånger stannar den halvvägs på väg upp igen så att man måste dra ur strömförsörjningen en stund. Om boxen startar som den ska så tar det i alla fall två minuter av mitt liv varje gång. Två irriterade minuter, kan tilläggas.

Om Telia spelar in sina obemannade supportsamtal kommer de att bli förskräckta om de lyssnar på mina samtal igår kväll. Man får antingen prata med en dator som har en hörselskada eller knappa in en massa svarsalternativ som inte är relevanta för det aktuella problemet. Minuterna tickar och man uppmanas att göra en massa nya val som inte leder ett dugg närmare ett vettigt svar. Under tiden använde jag i stort sett hela mitt ordförråd på ett imponerande sätt.

Sedan. Efter kanske 8 minuters svärjande (mitt, alltså), talar en inspelad röst om att "Digitalboxen startar om sig efter regionala nyheter. Ibland startar den inte alls. Bryt strömmen".

Varför kan inte Telia skriva det meddelandet under "Driftstörningar" på hemsidan?


Kanske även andra bloggare har blivit arga på , , , , , ,

2 kommentarer:

Karin Nordlund sa...

Hej!
Efter att vi gjort en ny release har tyvärr problemet med att boxen startar om förekommit hos vissa kunder. Vi jobbar på att lösa problemet.
Efter att ha läst ditt blogginlägg så har jag tagit kontakt med de som är ansvariga för digital-tv och vi kommer nu att lägga ut information om felet på telia.se.
Har du några frågor eller ytterligare synpunkter får du gärna höra av dig till mig på karin.nordlund@teliasonera.com

Med vänliga hälsningar
Karin Nordlund, Informationsansvariga Telia Kundrelationer

pribus sa...

Hej,

vad roligt att du såg detta och svarade!

Det är utmärkt om ni är tydliga med kända problem och publicerar dem på hemsidan. Det finns ju inget att skämmas för om det uppstår ett fel och det syns att ni jobbar med det, tvärtom. Och vi som använder er tv-tjänst är nog inte främmande för att använda Internet i första hand när vi vill se vad som är galet.

Kanske är själva problemet löst nu, för alldeles nyss gick övergången från regionala till riksnyheter bra. Ingen omstart!