tisdag 24 mars 2009

Växthuseffekten

Jag är inte så imponerad av den omtalade växthuseffekten. Ja, den där som skulle höja medeltemperaturen med flera grader på våra breddgrader. Häromkvällen kom det fem centimeter snö på bara en liten stund.
Ska det behöva vara så här? Så här ser hemmanet ut nästan hela året!

Medeltemperaturen den här vintern är klart lägre än förra vintern. Det vet jag eftersom jag håller ett vaksamt öga på all förbrukning i huset. Första året eldade jag med olja och då fick man räkna liter och konvertera till kWh. De sista elva månaderna har jag haft bergvärme och nu får man räkna kompressortimmar och konvertera till kWh. Men nu hamnar i alla fall allt på samma räkning, elräkningen. Tur är väl det, för Vattenfall betalar ju ut 81 miljoner i bonus till sina chefer. Då vill det till att de har mångmiljardvinster att ta ifrån.

Ett projekt här hemma är mycket vårberoende; uppmontering av julklappsbrevlådan. En grön och fin i plåt som jag fick av Tokarparen och Modern i julklapp. Eftersom själva stolpen ska rostskyddsmålas först (i stabila plusgrader) har det varit minusgrader ända sedan juldagen. Utom i lördags, men då hade jag ingen färg.



Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: