fredag 13 mars 2009

Sällsynt händelselöst

Den här veckan hände ingenting! Det är inte så vanligt.

Jo, det har snöat varje dag förstås. Och smält ner varje dag. Våren smyger sig upp över landet, men vill inte komma hit.

SEB-cheferna har blivit av med sin bonus (stackarna). Som plåster på såret får de någon miljon extra i fast lön istället. Jag har alltid tyckt att duktiga människor ska belönas, vi ska inte låta den vanliga avundsjukan gå ut över dem som är framgångsrika. Men agerandet från SEB:s styrelse är ju nästan groteskt. Om jag var företagsledare skulle jag se avskedandet av 500 anställda och dålig förvaltning av tillgångarna som ett tecken på misslyckande, inte något man ska belönas för.

Jag kanske är avundsjuk ändå, men jag frapperas av bristen på självinsikt och takt i finanssektorn.

Uppdatering
Någon påpekade nyss att det ju kryllar av arbetslösa finansvalpar mitt i finanskrisen. Det kanske kunde gå att anställa några sådana till rimlig lön, SEB? Byta ut de gamla, liksom.


Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer: