söndag 25 januari 2009

Är det inte det ena så är det det andra

Nätverksbygget som jag skrev om här fortlöpte utan några direkta problem. Det knepigaste var nog själva borrningen genom golv-tak. Men Jasse har gjort sådant förr så det löste sig.

Materialet som jag använde var billigaste tänkbara kabel och uttag från Biltema. Även Krone-verktyget köpte jag där.

Det blev inte ens några tankevurpor i själva topologin eller termineringen. Jag är stolt!

Men när allt var klart och omkopplat så började NAS:et (FreeNAS) att krascha när man browsade filträdet. Så jag gjorde en firmwareuppdatering till version 0.686.4 som inte är den senaste, men den krävde inte ominstallation av hela NAS:et, vilket version 0.69 gör. Det måste man nog vara väldigt lugn och harmonisk för att orka ge sig på. Nu återstår bara att se om det räckte för att lösa problemet.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: